Vanderfeenopreis

Ontdek de wereld, plekje voor plekje...

Boeren in de bergen

Nee, dit is geen parodie op Boer zoekt vrouw, maar dit gaat over boeren in de bergen. We hebben het dan over het werkwoord boeren en niet het zelfstandig naamwoord boeren. De woensdag hadden we het idee een mooie korte wandeltocht te doen om vervolgens ’s middags te kunnen gaan zwemmen. Hilde had twee opties uitgekozen. De eerste vlak bij Bad Ischgl en de tweede vlak bij Strobl. Onderweg naar de eerste werden we over een bergweggetje gestuurd waar klaarblijkelijk normaal alleen paard en wagen komen, want met de auto was het schrikbarend. Kuilen, goten, smal, stenen, noem het maar op. Dus de eerste de beste mogelijkheid omgekeerd en op zoek naar optie twee. Dat was ook een bijzonder geval, de LaimerAlm. Een leuke wat minder lange en minder commerciële wandeling. De weg er naar toe was twee stappen beter dan een karrenspoor, maar nog steeds 3 stappen minder dan een fatsoenlijk geasfalteerde weg. We kwamen bij een parkeerplaats aan en bleken de enigen te zijn. Al onze gear weer aan en plots komt er een oude baas met een hele grote grasmaaier op ons af. Wat we gingen doen, want de berg was gesloten (huh, berg gesloten?). Jawel, de Alm is alleen op zondag open en dan is er ook muziek. Bovendien waren we een hek gepasseerd wat normaal gesproken dicht zat en nu open, omdat hij aan het grasmaaien was. Hij zou het hek weer dicht doen, waarmee we dan boven gestaan hadden, met een leuke wandeling achter de rug, maar voor een gesloten hek, geen levend wezen in de buurt en dan maar wachten tot zondag... Over avontuur gesproken. Maar zover is het niet gekomen en de oude baas vroeg wat we van plan waren. We wilden wandelen naar de top. Dat vond hij een goed plan en dus beloofde hij het hek niet op slot te doen, wanneer ik beloofde bij het passeren van het hek deze weer dicht en op slot te doen. Pfff. Dit was de meest a-commerciële wandeling aangezien we slechts twee personen zijn tegengekomen.

Deze berg bestaat uit heel veel klei en heel veel waterstroompjes. Het ontbrak in onze ogen nog aan een waterval, dus hebben we zelf een kleine cascade waterval gemaakt van 3 etages. Een uurtje stenen sjouwen, dammetjes bouwen en zie daar de berg had zijn eigen waterval. Vervolgens zijn we nog een eind verder naar boven gelopen tot we staand midden in een alpenweide van een prachtig uitzicht genoten.
Plots riep Hilde: kijk een hert, en jawel, vlak naast ons had een jong hert zich zo lang mogelijk stil en verborgen gehouden, maar vond het lang genoeg duren en nam geschrokken de benen. Bijzonder om dat boven op een berg mee te maken. tijdens deze wandeling hebben Noah en vooral Levi de berg opgeschrikt met luide boeren. Blijft toch leuk waneer je van pa en ma eindelijk een keer los mag en de berg bovendien in de vorm van een echo antwoord op je boeren.

Vervolgens weer afdalen richting de auto, hopend dat de oude baas niet al te dement was en het hek open had gelaten. Gelukkig had hij dat en we konden, nadat we het hek keurig gesloten hebben, weer op ons gemak naar beneden. Dit keer dus geen lift, geen hutjes, geen collega-wandelaars, maar daardoor juist erg leuk. Bovendien hebben we en kilootje of twee echte klei meegenomen, zodat Levi thuis een keertje kan kleien met zelf uit de bergen gedolven klei.

Op de weg terug hebben we de oversteek gemaakt naar St. Wolfgang. Een prachtig dorpje, met fabelachtige hotels, gebouwen, straatjes etc. Voor Oostenrijkse begrippen verschrikkelijk commercieel, maar zeker erg leuk om te zijn.
In het pand waar in 1400 en een beetje het orgel gemaakt is voor de plaatselijke kerk, hebben wij van de lekkerste cappuccino van deze vakantie genoten. Geserveerd door mooie dames in klederdracht, wat wil je nog meer. We hebben gelijk maar besloten dat we zaterdag einde van de dag terug gaan om dan als afsluiting een hapje te gaan eten.

Langzaam weer terug naar de auto kwamen we plots een stok tegen. Niet zomaar een stok, maar zoals ik hem noem, De stok van Mozart. Hilde had als enige nog geen wandelstok voor in de bergen en we hadden afgesproken onze ogen open te houden. En zo geschiedde. Een stok van ca. 1,80 meter, met ongetwijfeld een behoorlijke historie. Dit was zichtbaar aan het aantal kerven, kleine beschadigingen en streepjes op de stok. We hebben hem uit het water gevist en meegenomen om er een mooie wandelstok van te maken. Wat heeft dat nou met Mozart te maken? De stok lag in de Wolfgangsee. Deze Wolfgangsee heet zo vanwege het feit dat de moeder van Wolfgang Amadeus Mozart hier heeft gewoond en dus bestaat er een (in)directe relatie tussen Wolfgang Amadeus Mozart en de stok...

s’Avonds was er op de camping een Gemuthlichen Abend georganiseerd. Oostenrijks folklore met muziek, dans en aloude gebruiken. Samen met de jongens zaten we op de eerste rij, genietend van een drankje (Hilde weer bier) en luisterend naar de typisch Oostenrijkse muziek en het jodelen.

IMG_1905 IMG_1906 IMG_1916

Donderdag wou ik graag gaan fietsen, maar Noah heeft mijn fiets ontdekt, met het gevolg dat hij er meer op zit dan ikzelf. Dus het lumineuze idee om dan een ATB voor Noah te gaan huren en samen op stap te gaan. Dat hebben we dus gedaan, met de belofte aan Levi dat ook hij vandaag (vrijdag) met mij en een fiets op stap mocht.
Noah en ik zijn eerst naar St. Gilgen gefietst om daar de plaatselijke gondelbaan eens van dichtbij te bekijken, waarna we richting de andere kant, Strobl zijn gefietst. Hartstikke leuk om samen te doen. Einde van de middag stond nog in het teken van traumaverwerking. De rodelbaan in Karinthië had toch wat sporen achtergelaten en nadat we verzekerd hadden, dat deze rodelbaan, meer een soort lange glijbaan was, hebben ze toch allebei besloten nog eens te gaan rodelen. Gelukkig was dit eigenlijk veel leuker dan die moderne snelle rodelbaan van eerder. Ook Levi ging hier met veel plezier naar beneden en Noah kon zelfs een keertje extra omdat de kaart van Levi niet afgestempeld was.

De vrijdagochtend gelijk de fiets van Noah omgeruild voor een fiets voor Levi, echter de gereserveerde ATB was toch verhuurd. Dat vond Levi niet zo heel erg want er stond ook een prachtige BMX, wat hij een prima alternatief vond. We zijn weliswaar niet samen gaan fietsen, want bij naden inzien vond Levi het vooral leuk rondom de camping met zijn BMX een beetje de stoere boy in zijn blote bast uit te hangen. De middag stond het teken van Stairway to Heaven...